Prosomatics: fighting your battles

De behandeling van een Post Traumatische Stress Stoornis is een complexe zaak.

Vaak zijn er vele jaren voorafgegaan, waarin een trauma is opgelopen, de post traumatische stress keer op keer is beleeft, allerlei afweermechanismen en overlevings strategieen het leven overnemen en de stoornis daardoor is ontstaan. En dan kom je tot het besef dat je PTSS hebt, meestal doordat “anderen” je erop attent maken. “Ze” maken je erop attent dat je niet meer diegene bent die je was, je persoonlijkheid heeft zich aangepast aan de omstandigheden zoals jij die beleeft, stressvol, angstig, achterdochtig, etc. en je lijf is uitgeput en opgebrand door de energie die dat gekost heeft.  En met de opgebrande energie wordt je “lontje” steeds korter, of de mate van dissociatie steeds groter. Een burn out is dan ook vaak het eerste teken van een zich openbarende post traumatische stress stoornis die daaraan te grondslag ligt. En dan?

Dan kom je erachter dat er echt iets moet veranderen om te voorkomen dat je blijvende schade oploopt voor zover je die al niet hebt opgelopen.

Het betekent dat je stil moet gaan staan om te kijken wat de schade is. De schade aan je jezelf (lichaam en geest), de schade aan je naasten (familie, vrienden, collega’s) en de schade in de wereld om je heen. Want als je in een dolle bui door de porseleinkast van iemand anders bent gegaan, kun je daarna verwachten dat ze niet blij zijn als de scherven moeten worden opgeruimd. Dan krijg je de rekening gepresenteerd van je PTSS bui en wordt dit gevolgd door gevoelens van schuld, schaamte, wanhoop, verdriet, etc. die weer corresponderen met het opgelopen trauma destijds. Je beseft je dat je niet aan het “leven” bent, maar aan het “overleven”.
Is dat wat je wil?

De behandeling van PTSS bestaat dan ook uit meerdere componenten. Allereerst is het zaak om lichaam en geest weer in balans te krijgen en te ondersteunen bij het herstel.

Dit vraagt vaak een verandering in eet en leefpatronen en voedingsondersteuning.
Dit vraagt om het testen en ondersteunen van de neurotransmitters in hersenen.
Dit vraagt een introspectieve blik om bepaalde Ego stukken aan te gaan.
Dit vraagt de discipline om zelfregulatie en meditatietechnieken toe te passen.
Dit vraagt 100% commitment om het aan te gaan en je kwetsbaar op te stellen.
Dit vraagt medewerking van de mensen om je heen om je hierbij te ondersteunen.
Dit vraagt vooral jouw vertrouwen in het proces wat ik je aanbied.
Dit vraagt dus een hoop, maar je krijgt er je “leven” weer voor terug.

De behandeling van PTSS is vaak een langdurig proces, want ingeslepen patronen verander je niet snel en stil staan nadat je net 15 jaar heel hard bent gegaan valt niet mee.

Vaak leg ik het uit aan de hand van de metafoor van auto rijden in jouw super sportauto, want dat heb je natuurlijk als je PTSS hebt, met turbo en spoilers en al, de snelste van allemaal. Met die auto heb je dus 15 jaar lang keihard gereden, alleen maar 180km pH ook in straatjes waar je 50 mag. En dan met de stereo vol aan zodat je het kraken van de carrosserie en gekreun van de motor niet hoort. Dat betekend dus veel gasgeven en veel remmen, schakelen, optrekken, meer remmen, etc. En nu kom je bij iemand die zegt dat je stil moet gaan staan, dat je dus moet gaan afremmen.

En je komt er nu achter dat je remmen eigenlijk helemaal versleten zijn, je banden zijn meer dan op, je motor valt bijna uit elkaar, de deuken zijn niet te tellen. En elke keer als je nu remt is het staal op staal, piept het vreselijk en moet je oppassen dat je auto niet in de fik vliegt. Remmen op de motor kan ook niet meer anders knalt je koppeling eruit en Je kunt dus nog maar een ding doen en dat is gas los en uit laten rijden die bak.

Uit laten rijden net zolang totdat je stilstaat. En bij het uitrollen zal je er dan al achter komen hoe fijn het is om langzamer te gaan en om je heen te kunnen kijken en zelfs te kunnen genieten van de dingen die je ziet als je niet zo op de weg hoeft te letten. Je begint langzaam te landen net zolang totdat je stilstaat. En als je dan stilstaat en uitgestapt bent, kun je pas goed naar de staat van je auto kijken en dan naar achteren kijken en zien wel spoor je hebt achtergelaten in je leven door de volle omvang van PTSS. Je hebt je geïsoleerd van je eigen gevoel, je Zelf, je naasten en de wereld om je heen. Hier begint het werken naar verbondenheid door meer af te remmen en contact te maken met je lijf, je te verbinden met de toestand waarin je je bevindt in het hier en NU.

Dit afremmen is een intensief proces wat lang kan duren. Daarom geven wij de trainingsweek thuiskomen in jezelf. Een zeven daagse intensieve trainingsweek waarin we het proces van afremmen versnellen, waarin we leren thuiskomen in ons lichaam om dit te laten helen, waarin we werken met de schaamte en schuld die we oplopen in deze jaren, waarin je leert te communiceren wat er in je leeft, waarin je de traumatische stress kunt ontladen en een nieuw fundament kunt leggen voor je nieuwe toekomst. Het is als het ware groot achterstallig onderhoudt aan je geliefde sportwagen om er weer een schitterende new of oldtimer van te maken en er nog vele jaren van te genieten.


Als je deze training gedaan hebt zal je merken dat alles weer begint te stromen in je leven, jouw levensenergie die door trauma verstopt was. Deze energie moet je dan gaan inzetten in je dagelijkse leven en dan begint de grote uitdaging om alles wat je geleerd hebt in de praktijk te brengen. Zo werk je langzaam maar zeker naar verbondenheid, met jezelf je naasten en de wereld om je heen. Krijg je weer zin in het leven en kun je weer genieten van al het moois om je heen.

Het volledige traject werken naar verbondenheid: “Van post traumatische stress, naar post traumatische groei” is een investering in jezelf om weer vol in het leven te komen staan en je volledige potentieel te gaan leven. Vaak is het zo dat PTSS een structurele beperking met zich meebrengt op basis waarvan je uiteindelijk uitvalt en of afgekeurd wordt. Leren omgaan met deze structurele beperking hoort bij het proces. Echter na het in kaart brengen van de beperking kun je ook je overgebleven restcapaciteit in kaart brengen. Dit geeft dan een goede indicatie voor wat je nog wel kunt in je leven. Want als je je eigen levensenergie weer voluit voelt stromen moet deze op een plek terecht komen waar jij enthousiast en gelukkig van wordt en dan kun je doorgaan met de rest van je leven.
In een uitgebreide intake kan ik je veel vertellen over dit traject en een eerlijk gesprek met je voeren over wie je bent, wat jou motivatie en commitment voor het traject is en de financiële mogelijkheden die er zijn.

Kernpunten behandeling van PTSS: Werken naar verbondenheid.

  • Thuiskomen in je Zelf, psycho-educatie, zelfregulatie, persoonlijk meesterschap
  • Werken naar onderlinge verbondenheid en gebruik maken van steungroepen
  • Behandeling van Post Traumatische Stress en voorkoming van stoornissen daarin
  • Aanleren zelfhulp methodiek, begeleiding bij zingevingsvraagstukken, Life coaching
  • Het voorkomen van langdurige behandeltrajecten
  • Ondersteunen en informeren van het thuisfront

Lees hier meer over het traject Werken naar verbondenheid

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *